Food, funn and a complete drunk professor

Na een geweldige Lapland trip, heb ik één dag om bij te komen om vervolgens voor een weekendje te reizen naar Nederland. Huub (broer van Robert) en Jettine gaan trouwen!!! Met als bijkomend enorm pluspunt dat ik Robert weer kan zien. Heerlijk om weer even thuis te zijn. De bruiloft was ook echt geweldig! Na een kort uitstel (getuige was te laat) konden Huub en Jettine elkaar eindelijk het jawoord geven. Hierna konden we genieten van Jettine's taart, met als bruidspaartje onze badeendjes! Hihi. Als afsluiter natuurlijk een enorm feest. Kortom, een supergezellige dag, hoewel mijn voeten het op het einde toch iets minder leuk vonden.

Terug in Finland zijn er meteen weer volop leuke dingen te doen. Dinsdags heb ik een aantal nieuwe vrienden (Samu etc.) ontmoet en zijn we bij Sampo wezen eten. Een restaurant waar ze muikku op verschillende manieren bereiden. Muikku is een kleine witvis (vendace) die je met graat en al opeet! Ik vond dat niet heel erg smakelijk klinken, maar ze hadden gelijk, het is heerlijk.

De volgende dag ben ik samen met Hanneke (huisgenootje), haar ouders en een stel andere vriendinnen en bezoekers naar een kloof in Orinoron gegaan. Een heerlijke wandeling door de natuur met als hoogtepunt een dikke laag sneeuw in de Orinoron kloof. Ondanks de leeftijd van sommigen en het feit dat er iemand met een stok liep is het toch gelukt om er doorheen te lopen. Zomers kun je er over planken lopen, maar met de sneeuw erop krijg je leuke effecten als je ernaast stapt. En sommigen hebben daar een enorm goed gevoel voor. Hihi. Als afsluiter een vuurtje stoken en natuurlijk volop marshmallows en worst eten.

Vrijdags ben ik met mijn collega's (voornamelijk PhD studenten) naar de Korkeakoski watervallen geweest. Met 46 meter is dit de grootste van Finland! Helaas is dit toch niet zo indrukwekkend als het klinkt, de waterval is namelijk opgebouwd uit verschillende etappes. Ook hier kunnen we fikkie stoken en worden er weer de nodige worstjes genuttigd. 's Avonds gaan we met z'n allen de stad in en maak ik voor het eerst de echte Finse drankgebruiken mee. Een halve liter bier van de tap is 5 tot 6,50 euro en in de tijd dat ik er twee op heb, heeft de grootste drinker er al zeker zes op! Halverwege komt mijn professor ook binnenlopen en leer ik hem op een iets andere manier kennen. Al aangeschoten bij binnenkomst, dus heel erg dronken aan het einde van de avond!

Zaterdags heb ik weer een etentje met Samu en de rest. Dit keer neemt iedereen wat te eten mee. Aangezien er veel Finnen bij zijn maak ik volop kennis met Finse gerechten: Musta makkara (bloedworst), een traditioneel gerecht uit Tampere. Karjalanpiirakka, een soort van rijstepap in een deegbakje. Het klinkt niet echt aantrekkelijk, maar is toch erg lekker. Zeker met het ei-boter mengsel dat je eroverheen kan doen. Als hoogtepunt van de avond kon ik eindelijk het meest beroemde gerecht proberen: Kalakukko. Muikku (vendace) met spek en roggebroodachtige deeg eromheen. De inhoud is lekker, maar dit type deeg is niet voor mij bestemd. Het enige dat nog mistte was mämmi, een traditioneel gerecht dat als dessert wordt gegeten met Pasen. Zoals mijn tutor het omschreef: It looks like shit and you either hate it or love it. Dit heb ik eerder al mogen proeven en het ziet er inderdaad niet heel aantrekkelijk uit. Het smaakt een beetje naar roggebrood. Ik vond het zelf niet heel erg lekker, maar met vanillecrème erbij is het wel lekker.

Dinsdags ben ik voor het eerst naar de rooksauna geweest. Iedereen zegt dat het veel beter dan de gewone sauna is en inderdaad, ze hebben gelijk. Ik weet niet of het eraan ligt dat het een veel grotere ruimte is, of dat het inderdaad te maken heeft met het feit dat er van tevoren een echt vuur is gestookt. Tussendoor natuurlijk lekker afkoelen in het meer! Er is echter wel één groot nadeel, aan het einde kun je zwarte piet spelen.

De rest van de week heb ik heerlijk van de zon genoten, meer dan een week lang hebben we 26 tot 28 ºC gehad! Haha, wie had ooit gedacht dat het hier warmer zou zijn dan in NL?! ‘Picknickend' bij één van de meren heb ik de vreemde gewoontes van Finse scholieren/hangjongeren gezien. Als je moet plassen, maar geen wc in de buurt hebt dan ga je...? Nee, dus niet naar de bosjes, je gaat direct tegen je schoolgebouw aan zitten! GADVER. Ik moet er niet aan denken dat je daar dan de volgende dag je pauze doorbrengt. Oh ja, ik noem het picknicken, aangezien je volgens de regels in een park geen alcohol mag drinken, tenzij er iemand iets te eten mee heeft. Voor het opruimen van de bierblikjes hebben ze ook een geweldig systeem. Er lopen heel veel ouderen rond die de blikjes verzamelen (er zit statiegeld op). Het schijnt zo goed te verdienen dat je er van zou kunnen leven, enige nadeel is dat er teveel mensen zijn die dit doen.

Verder ben ik met mijn collega's naar een ‘Finnish baseballmatch' geweest. Ze hadden me al verteld dat het heel anders is dan normale honkbal, maar zoals dit had ik toch niet verwacht. De eerste honk ligt tussen de thuisplaat en de derde honk in, de bal wordt opgegooid zoals je het op school leert, je mag de bal niet te ver weg slaan en je mag de bal 3x raken voordat je verplicht naar het eerste honk moet rennen. Bijna vergeten, de pitcher mag er ook voor kiezen om de bal niet op te gooien, maar terug het veld in. Dit om de slagman af te leiden en om te voorkomen dat iemand een honk verovert. Aan het begin is dat grappig om te zien, maar op een gegeven moment heb je echt zoiets van gooi die bal nou gewoon op. Dan is het wel fijn om op zo'n moment te zien dat het wel werkt.

In het weekend wilden we naar Savonlinna gaan om een kanotocht te doen, waarbij we zeehonden konden zien, maar die was helaas al volgeboekt. Alternatief: Helsinki en Tallinn. Helaas lukte Tallinn ook niet, dus dan maar alleen Helsinki. De avond van tevoren kwamen we er weer achter hoe geweldig sommige mensen kunnen nadenken. We werden door één van de medereizigers gebeld: M'n vriend en ik gaan met de trein, want dat is goedkoper voor ons en nog meer van dat soort onzin. Vervolgens doodgewoon zeggen dat we de auto maar moeten cancellen en dat het erop neer zou komen dat wij dan niet zouden gaan maakte hen niet echt wat uit. Niet te geloven! Uiteindelijk zijn ze toch met ons meegegaan, want anders moesten ze meebetalen aan de auto en dat vonden ze toch zonde van het geld, gek hè?
Ondanks dit hebben we toch een geweldig weekend gehad. Heerlijk bruingebakken in de zon en natuurlijk de nodige toeristische en minder toeristische plekken bezocht. Als afwisseling van de hitte zijn we naar een ijsbar gegaan. Een ruimte van ongeveer 2 bij 4 meter, waarbij de wanden, tafels etc van ijs zijn. Helaas de glazen niet, maar toch was het erg leuk gemaakt, en KOUD! In Helsinki heb ik ook mijn eerste echte souvenir gekocht, een heus Moomin boek! Ik dacht dat Moomin een hype van nu is, maar het blijkt al decennia oud te zijn.

Reacties

Reacties

Iris

AAAAAAAHHHH, afzien zeg! ;-) Geniet ervan!!!!!

Annette

Haha inderdaad, je vraagt je bijna af of je uberhaupt nog aan je stage toekomt met al die verhalen...

Geniet er nog van de laatste maand :-)

maris

nou vandaag was wel ff afzien hoor!
5x een blauw scherm op je pc (en dus restart) is niet leuk meer. Maar als het goed is, is dat morgen opgelost en kan ik wel weer productief celletjes vermoorden...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!