gekke finnen

Tijdens mijn eerste dag ging eigenlijk alles perfect, lekker vlot kunnen reizen en een vertraging door een defecte wc was mijn enige oponthoud. Vlak voor we landen inKuopio heb ik eindelijk uitzicht (zagvoorheen alleen maar wolken) en het is een prachtig plaatje: bomen, meren en sneeuw. In Kuopioaangekomen tref ik natuurlijk de enige taxichauffeur die geen engels spreekt. Het lijkt erop dat hij mijn hotel niet kent, aangezien hij twee vrienden belt om er iets over te vragen, maar wat kan ik niet verstaan. Er komen allemaal italiaanse doemscenario's boven drijven, maar gelukkig gaat alles goed, behalve dan die teller die je echt per 100 meter ziet oplopen..

De omgeving is hier echt geweldig, ondanks dat het dooit, ligt er nog steeds een hoop sneeuw. Wanneer je naast het pad stapt zak je meteen 30 cm weg in de sneeuw. Het is er een stuk warmer dan ik dacht, hoewel alle finse blondines doen denken van niet.. En de gastvrouwen van het hotel zijn heel open en gezellig.

Wanneer ik 's avonds even wil internetten krijg ik wel m'n eerste grote schok te verduren:FAN ERROR en een automatische shut down van m'n laptop; M'n laptop heeft de reis niet overleefd!

De volgende schok heb ikde volgende dag bij het ontbijt: hurrish ofzoiets. Een soort van bouillon met kleine slijmerige witte dingen erin. Echt ranzig!Gelukkig is er ook nog brood en salade zonder sla als ontbijt. Even later komt Anni (mijn tutor) en lopen we naar m'n flat. Gelukkig heeft ze een fiets en kan een deel van mijn bagage daarop. Uiteindelijk is het een uur heuveltje op en af lopen bij een veel te hete zon! Finnen lopen dan nog steeds in een dikke trui, jas, sjaal en handschoenen, terwijl ik alleen een trui voldoende vind! Bij mijn flat aangekomen ontmoet ik meteen een huisgenootje (Hanneke) en ze is nederlands! Wat toevallig! Helaas gaat Hanneke dit weekend naar st-Petersburg, maar daardoor mag ik wel haar laptop lenen! Echt super. Later ontmoet ik in de supermarkt mijn andere huisgenootje Alison (engelse). Beide zijn echt gezellig. De kamers hebben wel wat eigenaardigheden: geen stofzuiger, een afdruipkast ipv rek (zie foto), bed is een soort van huttenbed en het is er warm! Zit hier nu in een t-shirt! Dit heeft wel als voordeel, dat je was heel snel droogt!

Op de universiteit heb ik nog maar een paarmensen ontmoet, aangezien iedereen al naar huis is (pasen leeft hier heel erg). Ook hier is het heel warm, zoals in alle gebouwen overigens. De lunch is er wel erg goedkoop. Twee euro voor onbeperkt eten en drinken. Deze keereen heerlijke zalmsoep voor mij. Daarnaast nog salade en brood. En een één of ander goedje dat ruikt naar bier, geen alcohol bevat en smaakt naar een combi van ranja en bier. Echt heel raar en niet echt om aan te raden. Ik snap trouwens echt niet waarom finnen zoiets bij hun heerlijke lunch willen nemen? Zonde van al het lekkers.

De supermarkten zijn hier duur, behalve ananas en wasmiddel. Bier moet je echt niet willen kopen, 2,50 euro voor een flesje!! (5 à 6 euro in de kroeg) Wijn behoort tot de sterke dranken en wordt daardoor alleen in de slijterijen verkocht, maar ook voor belachelijke prijzen, dus weinig alcohol voor mij. Bij het boodschappen doen heb ik er niet over na gedacht dat de flat op een heuvel staat en dan is een extra ananas naast de boodschappen voor 2 dagensjouwen toch minder plezierig. Wel apart, studenten doen hier bijna alles lopend en het is bijna een half uur lopen naar de universiteit en ik denk 20 minuten naar de grotere, 'goedkopere' supermarkt. Gelukkig hebben we ook winkels bij de flat voor als je snel even wat wilt halen.

Geen idee wat ik vandaag allemaal ga doen, vast weer een heleboel lopen. Hopelijk zonder blaren, want ik ben de sporttape vergeten..

Reacties

Reacties

Martine

Hey Maris, leuk dit blog! Heb me al aangemeld met m'n e-mail. Mooi dat het tot nu toe goed bevalt.
Die witte dingetjes in die bouillon, was dat misschien eiwit? Zit ook zo in haaienvinnensoep. En je weet wat je met ananas kan doen he, als het teveel wordt om mee te slepen. Denk maar aan Hitler.

Geniet ervan!

xx M

maris

Ik heb ook aan eiwit gedacht, maar kon me niet voorstellen dat je dat als enige ingredient gebruikt...

Laura

Ha Maris! ik heb hier ook zo'n mooi afdruip systeem! Ik wil dit later ook in mijn euigne keuken, Ideaal!!! haha grappig je verhaal! echt typisch Fins! wij lopen hier nog wel met een jas aan. (wel open) maar hier lopen ze ook nog met handschoenen ,muts,sjaal etc...lekker overdreven!

Iris

Ha Maris,
Klinkt goed zeg (m.u.v. die laptop...grrr). Ik ken dat afdruiprek-systeem ja, hadden ze in italie ook. Grappig :-). Nou, laat je niet gek maken door de Finnen he!
Ik ga zometeen dat recept maken dat ik van jullie kreeg. Maar ik vind die gist niet stinken hoor...ruikt juist wel ok. Ben benieuwd wat voor recepten je daar allemaal verzamelt...bouillon met slijmerige witte dingen klonk eerlijk gezegd niet zo aantrekkelijk, ha. Nou doeiii. Succes maandag! xx iris

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!