Hei, terve ja moro

Annette, speciaal voor jou een update.

Ik heb het hier super naar m'n zin, de dagen vliegen echt voorbij! Zelfs met Pasen heb ik me geen moment hoeven vervelen. Beide paasdagen heb ik heerlijk gebruncht met een groep Belgen en Tsjechen. Daarnaast hebben we de Tsjechen geleerd wat paaseieren zoeken is en hebben zij ons ingewijd in hun tradities... De mannen gaan langs alle huizen en geven de vrouwen een tik met een één of andere paasstok. Als dank daarvoor krijgen ze dan een borreltje. Rare Tsjechen. Wij hebben dit aangepast naar een verrassingsglas water.

Verder nog de plaatselijke kroeg bezocht (Hunter). Hier zijn ze heel vriendelijk voor studenten: 2,80 euro voor een bier (formaat van een hoegaardenglas) i.p.v. de al ‘goedkope' 4 euro. Stukken goedkoper dan in de andere uitgaansgelegenheden! Wat wel raar is, is dat je er altijd je paspoort moet laten zien. Als je nog geen 18 bent mag je nog net naar binnen, maar niemand van het gezelschap mag drinken bestellen. Zelfs geen fris!

En dan het beste: Ik ga volgende week naar Lapland en de Noordkaap! Samen met Enrica (buurmeid die hier ook pas sinds kort is) en nog 12 anderen. Nu nog hopen dat de zon niet te hard z'n best doet. De sneeuw is hier al grotendeels gesmolten en ze konden op de meeste plekken in Lapland geen garanties geven dat het mogelijk is om een huskytocht en sneeuwscootertoer te doen. In elk geval is het de komende dagen weer koeler en sneeuwt het op dit moment in Kuopio. Misschien helpen de aswolken ook wel iets? Hoorde er toevallig over doordat een bezoeker van Nele (buren) mogelijk niet terug kan naar Nederland. En daarbij hoorde ik vrijdag ineens nog een leuk nieuwtje: de supermarkten zijn in staking! Als het goed is duurt het maar één dag, maar wel heel van dat ze dat zo duidelijk aankondigen. NOT.

Verder heb ik een aantal wandelingen gemaakt naar meren in de omgeving. Echt prachtig! Kaarten maken zijn ze hier helaas niet zo goed in, vooral niet van bospaden. De enige kaart die ik heb gevonden gaf niet identificeerbare wegen aan. Ik heb echt geen idee hoe ik ben gelopen, maar uiteindelijk ben ik op de juiste plek uitgekomen. De terugweg ging echter niet helemaal als gepland: Neulaniementie en Neulamäentie zijn blijkbaar niet dezelfde wegen, maar liggen wel dicht bij elkaar. Conclusie, je komt bij de universiteit uit i.p.v. bij je flat. Dat is dus 20 minuten voor niets over een bekende weg lopen.

En niet te vergeten; de halve finale van de playoffs van Kalpa ijshockey wedstrijd! Geweldig om zoiets mee te maken. Een volledig vol stadium en een dikke overwinning: 4-1. Wel raar dat er geen enkele fan van de tegenstanders was, het was muisstil toen ze scoorden. Iets anders waar ik me over verbaasde is dat de spelers heel vaak wisselen, bijna elke 2 minuten!
Bij tabblad video's kun je een korte impressie van de wedstrijd zien. (Kwaliteit is niet geweldig, maar geeft wel een goede indruk van de sfeer.)

Ow ja, bijna iedereen spreekt hier Engels, maar als iemand geen Engels spreekt, dan spreekt die ook echt geen Engels. Ik heb gemerkt dat dit geweldige miscommunicaties kan veroorzaken. Toen ik had gewassen kon ik de droogruimte niet vinden, dus ik ben aan een schoonmaakster gaan vragen waar die is. Ze snapte echt helemaal niets van mijn visualisaties, maar wilde wel helpen (willen alle Finnen volgens mij), dus heeft ze een collega gebeld. Kom ik erachter dat ze denkt dat de wasmachine stuk is! Dus ik bij de wasmachine duimpjes omhoog en alle gebaren opnieuw doen. Gelukkig snapte de man wel meteen wat ik bedoelde. Zij lag vervolgens helemaal dubbel van het lachen en de opluchting. Hihi, foutje..

@ Ilona: Bergachtig is voor dit deel van Finland een te grote eer, ik kan er niet meer van maken dan heuvels. Rotsklimmen zit er dus niet echt in, maar ik loop wel elke dag langs een traverse boulderblok, nu nog wachten tot de sneeuw weg is.

Reacties

Reacties

Annette

Haha bedankt voor de update Mariska, leuk om te lezen :-)

Ik dacht al dat ik mijn e-mail adres was vergeten in te vullen ofzo, maar jij schrijft gewoon niet zo heel vaak stukjes...

Maar een goed teken blijkbaar, want je vermaakt je zo te lezen prima!

Heel veel plezie in Lapland en tot over twee weekjes op de bruiloft.

Groetjes!
Annette

maris

Ik bedacht me dat ik nog iets heel belangrijks was vergeten te vertellen: Mijn laptop is na een week spontaan weer gaan werken! (Natuurlijk net toen ik er door een expert naar liet kijken, hihi)

Tot over twee weken! Heb er al zin in!

Wendy

Hey!

Wanneer komt er weer eens een update!?
Ben je iets speciaals aan het doen, kunnen we het niet volgen! Je hebt vast al een heleboel foto's gemaakt.
Ben benieuwd naar de volgende belevenissen.
Veel plezier nog!

Groetjes

maris

sorry, ik heb veel te veel leuke dingen te doen hier.
ik ben net klaar met het opruimen van een watergevecht :p
Dankzij de zwaartekracht was ik aan het winnen (ik op het balkon van de 3e verdieping, de rest op de 2e), totdat mijn lieve huisgenootje bedacht dat ze wraak wou nemen op mij en even op bezoek kwam met een emmer water.

Maar als mijn internet een beetje meewerkt heb ik vanavond mijn lapland trip erop staan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!